Kies mij!
Kun jij jouw USP (Unique Seling Point) of terwijl jouw onderscheidend vermogen benoemen? Waarin ben jij anders dan jouw concurrenten? Wat is er uniek aan jouw product of dienst?
De onderscheidende waarde heb je nodig om te concurreren met jouw concurrenten. Een USP gaat over het onderscheidend vermogen van het bedrijf. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de concurrenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vast contactpersoon, goedkoopste of gecertificeerd. Als je jouw onderscheidend vermogen hebt gevonden kun je deze omzetten naar een UBR (Unique Buying Reason). Waarom kiest de klant voor jou? Stel bij deze vraag de klant centraal. Bekijk jouw product of dienst vanuit de klant. Een UBR gaat over het onderscheidend vermogen voor de klant.
‘Een unieke producteigenschap overtuigt niet, een uniek klantenvoordeel wel.’
Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende voorbeelden:
Unique Selling Point: Snelle levertijd
Unique Buying Reason: Voor 12:00 uur besteld, morgen in huis.
Unique Selling Point: Vast contactpersoon
Unique Buying Reason: Vertrouwd, korte lijnen en direct contact
Het is van belang dat jij jouw onderscheidende waarde kunt benoemen omdat je deze meeneemt in jouw diverse communicatiekanalen. Vertel de klant vanuit zijn/haar beleving waarom hij/zij voor jou moet kiezen.
De volgende vragen helpen je op weg om jouw eigen USP te vinden:
- Welke eigenschap vindt u zelf uniek aan uw product of dienst?
- Welke USP’s gebruiken uw concurrenten?
- Welke voordelen bieden deze eigenschappen voor de klant?
- Wat verwacht de klant van de dienst of product?
Zet hierna jouw USP om in een UBR en zorg ervoor dat je deze communiceert.